Després de l’aturada de la COVID-19, des de l’Ajuntament de Deltebre s’està treballant per tornar a la normalitat el més aviat possible i per millorar la imatge de poble. En aquest sentit, es vol posar especial èmfasi en la necessitat que els propietaris que disposin d’un solar brut el mantinguin en bon estat per no causar problemes d’higiene i de salubritat.
A hores d’ara, l’Ajuntament de Deltebre disposa de 92 expedients oberts per requeriments a propietaris de solars en mal estat o abandonats per tal que procedeixin a fer-ne la neteja i el corresponent manteniment. Segons el tinent d’alcaldia de #DeltebreTerritori, Francisco Castro, “tot i la complexitat estructural del propi municipi, estem treballant per fer un seguiment de l’estat dels solars privats i conseqüentment agilitzar que els propietaris puguin dur a terme la corresponent neteja del solar”.
En els casos més greus, els quals presenten una manca flagrant d’higiene i de salubritat, i que posen en perill als propis veïns i veïnes, des de l’Ajuntament de Deltebre es realitza l’execució subsidiària i posteriorment el genera el càrrec al propietari. Durant aquest any ja s’han efectuat 8 neteges subsidiàries de solars en molt mal estat, i es disposa d’una partida econòmica de 40.000€ per fer front a aquestes accions. Castro ha afegit que “és evident que l’aturada de la COVID-19 ha frenat la neteja de molts solars, però ara és moment de tornar a conscienciar a la ciutadania de la necessitat de col·laborar per millorar la imatge de poble”. Per això, entre d’altres accions, l’ajuntament iniciarà una campanya de conscienciació a través dels mitjans de comunicació locals.
En tot cas, cal recordar que la normativa municipal obliga als propietaris de finques i de solars a tenir cura d’aquests, mantenint-los en condicions adequades de seguretat, salubritat i lliures de residus per evitar la constitució de punts d’abocament incontrolats. Els propietaris poden ser sancionats amb multes d’entre 300€ als 3.000€, i en el cas de residus poden arribar fins a 30.000€.
Quin és el procés per a requerir la neteja d’un
solar?
Més enllà de l’actuació
d’ofici i de control per part de l’Ajuntament de Deltebre, la ciutadania també
pot donar a conèixer l’estat dels solars presentant una instància o una queixa.
A partir d’aquesta, es realitzarà la corresponent inspecció per part dels
serveis tècnics i/o de la policia local amb l’objectiu d’aixecar una acta,
elaborar els informes corresponents i establir les actuacions a seguir per a la
neteja del solar.
Amb aquest expedient es genera una ordre d’execució, amb una primera sanció de 25€, i es fa un requeriment al propietari advertint-lo del termini per a la realització de la neteja. En cas de no complir aquest termini, des de l’Ajuntament de Deltebre es realitzarà l’execució forçosa i se li assignarà el cost de neteja al propietari. De tota manera, si es determina que l’actuació és urgent, es realitza immediatament una execució subsidiària passant posteriorment el cost al propietari del solar.
Si passat el temps fixat no es té resposta, es torna a fer una inspecció i es segueix amb els tràmits administratius per procedir a la neteja del solar. Aquests tràmits possibiliten a l’Ajuntament a poder posar fins a 3 multes coercitives que van des dels 300€ fins als 3.000€, o decretar una execució subsidiària. En cas contrari, si la neteja està feta, es procedeix a decretar l’arxiu de l’expedient.